Wednesday, February 2, 2011

First Time Jadi Pemidato

As-salam...
Hri ni nk cite psal nad mnjdi seorg pemidato kt skola....mnyertai prtndgn pidato smpena hari bahasa...eh..silap plak..Bulan Bahasa. Huh..mule2 ssah jgk nk cri isi utk pidato nie...rse cam menyesal plak msuk..tp nk wat cmne lah kn..da msuk , xley kuar...so usaha jgk lah. Stlh b'tungkus lumus siang n mlm..mncri idea, bahn n ayt2 slama b'minggu2 (wah nk jgk..siang mlm n b'minggu2..haha..sbnr nyer skjp jer..hehe >-<) akhirnya...TAADAA!!!

Bismillah'hirrahman'nirrahim

Menjaga kesihatan tiada habisnya,
Hindari rokok salah satu caranya,
Demi kabahagiaan dan kesejahteraan hidup sekeluarga,
Assalam'mualaikum pembuka bicara.

Yang dihormati tuan pengerusi majlis, panel hakim yang arif lagi bijaksana, yang berusaha pengetua SMK Sri Gading, Tuan Haji Shamsudin bin Abdul Rahman, pendidik-pendidik sekolah tercinta da rakan-rakan seperjuangan yang dikasihi sekalian. Apa khabar wahai penutur Bahasa Melayu tercinta? Salam sejahtera dan salam Satu Malaysia saya hulurkan. Berdirinya saya disini adalah kerana ingin menyampaikan sebuah pidato yang dapat memberikan manfaat untuk kita, sebuah pidato yang dapat menambahkan ilmu di dada bagi si pendengar, sebuah pidato yang bertajuk "Padah Rokok".

Hadirin yang dihormati sekalian,
Pernahkah kita terfikir, apakah bahan yang terkandung didalam seputung rokok? Rokok yang selalu dihisap oleh insan-insan yang memandang remeh tentang kesihatan. Adakah anda tahu apakah padahnya terhadap orang-orang yang merokok ini dan adakah wujudnya kebaikan terhadap diri mereka atau sebaliknya?

Menurut kamus Dewan Bahasa Dan Pustaka, Edisi Baru, definisi bagi rokok adalah tembakau yang telah digulung dengan kertas. Tahukah anda bahawa setiap batang rokok yang dinyalakan akan mengeluarkan 4000 bahan kimia beracun yang mampu membawa maut dan setiap sedutan ini dapat dianggap sebagai satu sedutan maut?

Antara bahan kimia beracun yang terkandung didalam asap rokok termasuklah bahan kimia beracun yang biasa ditemukan dalam tar (bahan untuk membuat jalan) seperti ammonia (bahan yang terdapat didalam pencuci lantai) dan naftilamina (ubat gegat).
...

Hurm...cmpi sne je lar nad na tliz...pnt larh..pidato nyer pnjg sgt..smpikn 4 mke srt...huhu..tpi nad bknnyer hfl sume pn..haha. Nasib baik pertndgn ini cme diadakn d'klas jer...n nsib bek jgk bkn klas nad sndrik...haha..takod ma klo dpn rmai owg. Itupn nad cme pndg dak pmpuan jer...dak laki??? haha..nad x pndg lgsung...

Aha! Keputusn prtndgn?? Hri isnin d'umumkn...mybe lbih krg 2 mgu slps prtndgn. Keputusnnyer...Yeay! alhamdulillah nad dpt tmpt 1..haha...caya x?? Na tau hadiah pe??? ha...rahsia ma..huhu.

Uhu..k lah..cmpi sni jer. Len kli nad cite lgi k...

No comments:

Post a Comment

SEMUA YANG TERTULIS DISINI HAK MILIK CIKNADHIRAH